پی بردن به مهر پروردگار نسبت به خویش، کار دشواری نیست؛ کافی است سری به دلمان بزنیم تا آن را سرای محبت خدا ببینیم، و بدانیم که خود اوست که ما را به انجام دادن کارهای نیک و شایسته توفیق داد. اینجاست که مطمئن می شویم او به ما مهر می ورزد و دوستمان دارد.
در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه داری، اسلام روز اول ماه شوّال را عید قرار داده است؛ زیرا در این روز، انسان ها به فطرت خود بازمی گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می شوند. در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیله غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس های تمییز و خوشبوکردن خود، آن را کامل می نمایند. پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیله دعا و مناجات و نماز صورت خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگی اموال و دارایی های آنها به وسیله فطریه دادن و کمک کردن به انسان های فقیر و نیازمند صورت می پذیرد. به راستی عید فطر، عید پاکیزگی و طهارت انسان هاست تا از این رهگذر، به فطرت اصلی و حقیقی خویش بازگردند.
عارف وارسته، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله درباره حقیقت عید و مفهوم عمیق و والای این روز، چنین می فرماید: «عید زمانی است که خداوند متعال برای جایزه دادن و بهره مند کردن بندگان از نعمت ها، آن روز را در میان روزها انتخاب می کند تا برای گرفتن خلعت ها و عطایا جمع شوند و به همگان اعلام کرده است که به درگاه او روی آورده و با اعتراف به بندگی و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نیازها و آرزوهایشان، برای او تواضع نمایند. خداوند نیز در تمام این موارد، به آنان وعده اجابت و اعطایی بالاتر از آرزوهایشان، بلکه بالاتر از آن چه در دل بشری خطور کرده، داده است. دوست دارد در چنین روزی، به او خوش گمان بوده و جانب امیدواری به قبول خداوند و آمرزش و عطای او را بر جانب ترس از رد و عذابش ترجیح بدهند.
حضرت على (ع) در ویژگىهاى عید فطر مىفرمایند:
1- روزى که نیکوکاران ثواب مىبرند.
«هذا یوم یثاب فیه المحسنون».
2- روزى که گنهکاران زیان مىبینند.
«و خسر فیه المبطلون»
3- شبیهترین روز به روز قیامت است.
«اشبه بیوم قیامکم».
چون در قیامت عدهاى که زیان کارند، تاسف مىخورند و غضبناک مىگردند و عدهاى که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهاى الهى مىشوند.
4- روز عبرت گرفتن.
«فاذکروا بخروجکم»
وقتى از منازلتان براى خواندن نماز عید خارج مىشوید، به یاد آورید زمانى را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوى خداى خود خواهید رفت.
«من الاجداث الى ربکم»
وقتى در جایگاه نماز خود مىایستید به یاد آورید زمانى را که در محضر عدل الهى مىایستید و از شما حسابرسى مىکنند.
«و اذکروا وقوفکم بین یدى ربکم»
وقتى از نماز به منازلتان بر مىگردید به یاد آورید زمانى را که به منازل خود در بهشتخواهید رفت.
«و اذکروا منازلکم فى الجنة»
5- روز بشارت غفران و بخشش الهى.
«ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم».
عید فطر؛ عید «محبت دو سویه»
پی بردن به مهر پروردگار نسبت به خویش، کار دشواری نیست؛ کافی است سری به دلمان بزنیم تا آن را سرای محبت خدا ببینیم، و بدانیم که خود اوست که ما را به انجام دادن کارهای نیک و شایسته توفیق داد. اینجاست که مطمئن می شویم او به ما مهر می ورزد و دوستمان دارد. به تعبیر زیبای مولوی:
چون دراین دل برق مهر دوست جست
اندر آن دل دوستی می دان که هست
هیچ عاشق، خود نباشد وصل جو
که نه معشوقش بود جویای او
در دل تو مهر حق چون گشته نو
هست حق را بی گمان مهری به تو (6)
از این رهگذر عید سعید فطر، یاد آور مهر خداوند به بنده خویش است. نشانه اش نیز آن است که در دل بنده اش، شور و شوق پدید آورد، او را به مهمانی خویش راه داد، و با مائده های آسمانی از او پذیرایی کرد. اکنون نیز بر آن است تا پاداش های بزرگ، ارزانی اش دارد. این ابراز دوستی خاموش و بی زبان، چندان لطیف و نازک است که راه فهمیدن آن برگشت به قلب خویش است، و اینکه چه اندازه از این ماه عزیز استقبال کردیم، و عبادتمان چقدر با عشق به میزبان این ماه آمیخته بود. بی گمان آن که در این ضیافت گسترده، عاشق تر و شیداتر بود، دل محبوب را نسبت به خویش، مهربان تر و پرمهر تر می یابد؛ به ویژه اگر این عاشق، جوانی پاک نهاد و با صفا باشد، که اقتضای جوانی، شیدایی بیشتر است و عشق افزون تر؛ زیرا قلب جوان، پاک تر است و به ملکوت نزدیک تر. چه پرشور است این محبت دوسویه و عشق دوجانبه! آنجا که هم عاشق، دلش برای معشوق می تپد و هم معشوق، خاطر خواه عاشق می شود. آری:
سایه معشوق اگر افتاد برعاشق چه شد
ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
«حافظ»
عید فطر و استغاثه به پیشگاه امام زمان (عج) و درخواست ظهور او از خداوند
آیت الله ملکی تبریزی می نویسد:
«چون خواستی برای نماز عید بیرون روی، برتوست که از مصیبتی که برای غیبت امام زمانت بر تو وارد شده است یاد کنی، و به آنچه از برکات و انوار زمان حضور او از نشر عدالت و محو جور وضلالت، و افراشته شدن پرچم عزت اسلام وحرمت قرآن، و رواج ایمان و کامل شده عقل ها که بهره انسان ها می شود نظر کنی، و به صدای بلند او را ندا داده و بگویی:
«ای زاده احمد آیا راهی به سوی تو هست که ملاقات شوی؟ کِی باشد که تو ما را ببنی و ما تو را ببینیم که به دیدارت دیدگانمان روشن شود و به راهنمایی ات هدایت شویم؟ و تو ما را از حقایق اموری که بر ما دشوار است آگاه سازی و گره مشکلات را بگشایی. آیا چشم های من به نور جمال تو روشن خواهد شد؟ و آیا از شربت گوارای وصال تو سیراب خواهم گشت؟ آقای من! چون در وصال تو و لذت دیدار تو اندیشه می کنم، و در احوال نزدیکان و هم جواران توتأمل می نمایم، وبه آنها که به زیارت جمال تو شرفیاب شدند می نگرم، دلم لبریز از حسرت می شود.
آقای من! حال جویندگان تو و مشتاقان جمال تو همانند حال دیگر مشتاقان نیست؛ چرا که جمال تو را با هیچ جمال دیگر مقایسه نتوان کرد، و بزرگی تو را با هیچ بزرگ دیگر برابر نتوان دانست. و هجران تو نیز مانند هجران دیگر معشوق ها نیست.آقای من! این استغاثه ماست به آستان تو، و دعاهای ماست برای تعجیل در ظهور تو»
نظر |
1. تصور کنید که هر لحظه میتوانید یک طعمه باشید. روزی نمیگذرد که در مورد هک جدید نشنیده باشیم. با 55000 بدافزار جدید در روز، امنیت هیچگاه وقت استراحت نخواهد داشت.
2. پیش از آنکه چیزی را پست کنید، فکر کنید. به روزرسانی Status، عکسها، و کامنت ها میتوانند جزییات بیشتری از آنچه که میخواهید در دسترس عموم بگذارند. میتوانید احساس سیاستمداری را که در تلاش است تا خود را معرفی کند، کنار بگذارید.
3. از نظرسنجیهایی مانند «25 چیز فوقالعاده درباره شما» نتیجه خوبی به دست نخواهد آمد. از پاسخگویی عمومی به پرسشنامههایی با جزییاتی مانند نام دقیق اجتناب ورزید، چرا که این نوع اطلاعات ممکن است توسط موسسات مالی برای رسیدگی به هویت شما استفاده شوند.
4. چندین بار درباره برنامههای تحت وب که درخواست دسترسی به دادههای شما (مانند عکس) را دارند، فکر کنید. امکان دارد که به گروهی ناشناخته اجازه ارسال ایمیل، ارسال پست به صفحه شخصی و دسترسی به اطلاعاتتان را در هر زمانی داده باشید.
5. بر روی پیوندهای کوتاه شده که نمیدانید مقصد آن کجاست کلیک نکنید. تبهکاران اینترنتی اغلب پیوندهای دروغین ارسال میکنند با این ادعا که این پیوندها میتوانند افرادی که از حساب کاربریتان دیدن کردهاند را به شما نشان دهند. پیوندهای نامعلوم را در ستون راست وبسایت Siteadvisor.com داخل باکس View a Site Report میتوانید بررسی کنید.
6. مراقب عناوین این چنینی، “LOL! Look at the video I found of you!” (خیلی جالب، ویدیویی که از شما پیدا کرده ام را ببینید) باشید، زمانیکه بر روی پیوند کلیک میکنید، پیغامی دریافت میدارید که میگوید برای دیدن کلیپ بایستی پخش کننده تصویری خود را ارتقا دهید، اما زمانی که برای دانلود آن تلاش میکنید، به جای پخش کننده تصویری، صفحه دروغین بدافزاری را که قصد ردگیری و سرقت دادههای شما را دارد، نصب خواهید کرد.
7. به هرچیزی که به نظر غیرمعمول می رسد یا احساس میکنید غیرعادی است مشکوک باشید. اگر یکی از دوستانتان عنوانی مانند «ما در کلمبیا گیر افتادیم و به پول نیاز داریم» ارسال داشت، آگاه باشید که بیشتر پستی جعلی به نظر میرسد.
8. از تنظیمات حریم خصوصی خود آگاه باشید. گزینههای با امنیت بیشتر را انتخاب کرده و هر چند وقت یک بار تغییراتی که میتواند پروفایل شما را در دسترس عموم قرار دهد، بررسی کنید.
9. نرم افزارهای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی مانند Foursquare، مکان دقیق شما را برای دیگران نمایان میکند. همین موضوع به تبهکاران اجازه میدهد تا دریابند که شما در خانه نیستید، بنابراین در انتشار این اطلاعات تجدید نظر کنید.
10. از یک مرورگر آپدیت شده استفاده کنید. مرورگرهای تاریخ گذشته، ایرادات امنیتی بیشتری دارند.
11. از رمزعبور و نام کاربری منحصر به فرد برای هر وبسایت استفاده نمایید. من طرفدار نرم افزارهای مدیریت رمزعبور هستم که میتوانند رمزهای عبور امن را برای شما ایجاد و ذخیره نمایند.
12. آدرس وبسایت را بررسی کنید تا اطمینان یابید که به وبسایتِ درست متصل شدهاید. بنابراین اگر از صفحهای در فیسبوک دیدن میکنید، به دنبال آدرس www.facebook.com در نوار آدرس باشید.
13. مراقب هر پیغام، پست، یا پیوند مشکوکی در فیسبوک باشید. اغلب آنها درخواست اطلاعات حساب کاربری بیشتری از شما می کنند.
14. اطمینان حاصل کنید که نرم افزار امنیتی شما به روز بوده و شامل ضدویروس، ضداسپم، ضد جاسوس افزار، یک دیواره آتش، و یک راهنمای ایمنی وبسایت (antivirus, anti-spyware, anti-spam, irewall, website safety advisor) باشد.
15. به فکر خدمات محافظت در برابر سرقت هویت باشید. صرف نظر از اینکه چه اندازه شما مراقب هستید یا از هر سیستم امنیتی استفاده میکنید، همواره شانس اینکه به طریقی هویت شما به خطر بیافتد، وجود دارد. شایسته است که یک سرویس محافظت در برابر سرقت هویتِ مناسب مراقب شما باشد.
منبع : نگهبان
امروزه اینترنت به یکی از ارکان ارتباطی بین افراد و سازمان ها تبدیل شده است. بسیاری از ما روزانه اطلاعاتی از این طریق می گیریم یا می فرستیم. این اطلاعات از نظر اهمیت با هم تفاوت زیادی دارند. برخی از این اطلاعات مانند اخبار یک سایت اهمیت امنیتی چندانی ندارند، اما در طرف دیگر اسناد شخصی مثل ایمیل ها، رمز حساب های بانکی و ... قرار دارند که دوست نداریم به دست دیگران بیافتند. اطلاعاتی که در حالت عادی بین کاربران و دنیای اینترنت رد و بدل می شوند، به گونه ای هستند که یک هکر یا خراب کار حرفه ای می تواند آنها را ببیند و برای اهداف خود مورد سواستفاده قرار دهد. مثلا در یک خرید اینترنتی، زمانی که قصد دارید برای پرداخت به حساب بانکی خود وارد شوید، سایت از شما رمزعبور می خواهد. حال اگر سایت مورد نظر فاقد برنامه های امنیتی لازم باشد، ممکن است اطلاعات شما در میانه راه بدون آنکه متوجه شوید، دزدیده شوند و اگر بد شانس باشید چند روز بعد که به حساب تان سر می زنید آن را خالی شده می یابید. اما احتمال این اتفاق بسیار اندک است، زیرا اکثر حساب های بانکی و سایت هایی از این قبیل که با اطلاعات حساس و مهم در ارتباط اند، معمولا از روش هایی برای رمزگذاری (Encrypt) اطلاعات استفاده می کنند. در این حالت اگر اطلاعات در میان راه دزدیده شوند جای نگرانی نخواهد بود، زیرا شکستن رمز آنها تقریبا غیرممکن است.
اطلاعات معمولاً کی و کجا دزدیده می شوند؟
زمانی که آدرس یک سایت را در مرورگر وارد می کنیم اطلاعات بین کامپیوتر ما و کامپیوتری که سایت روی آن قرار دارد (سرور) در حال رد و بدل هستند. پس اگر بتوانیم به طریقی ارتباط بین کامپیوتر خود و کامپیوتر سرور را امن کنیم اطلاعات ما دزدیده نخواهند شد.
اطلاعات در اینترنت چگونه جابجا می شوند؟
اطلاعات در اینترنت - درست مثل فرستادن یک نامه- به صورت فایل های متنی جابجا می شوند. همان طور که یک نامه از زمانی که در صندوق پست گذاشته می شود تا زمانی که به صاحبش می رسد در دست افراد مختلفی قرار می گیرد، به همان صورت نیز اطلاعات ما توسط سیستم های زیادی دست به دست می شود تا به سایت یا شخص مورد نظر می رسد. اگر اطلاعات به صورت عادی فرستاده شوند، هر کدام از سیستم های بین راه می توانند آنها را ببینند. پس برای جلوگیری از خوانده شدن و سرقت احتمالی، باید آنها را رمزگذاری کرد. با یک مثال مسئله را روشن تر می کنم. فرض کنید می خواهید برای نامزد خود یک نامه بنویسید. اما دوست ندارید افراد خانواده او بتوانند آن نامه را بخوانند. یکی از راه ها این است که نوشته ها را به رمز بنویسید، رمزی که فقط نامزدتان از آن سر در بیاورد! در اینترنت هم برای اینکه هکرها نتوانند اطلاعات را بفهمند، آنها را به رمز در می آورند. یکی از بهترین و متداول ترین روشهای رمز گذاری اینترنتی، استفاده از پروتکل اس ال ال است.
اس اس ال چیست؟
SSL مخفف کلمه Secure Socket Layer به معنی «لایه اتصال امن» و پروتکلی(مجموعه ای از قوانین) جهت برقراری ارتباطات ایمن میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده در اینترنت است که توسط شرکت Netscape ابداع شده.
از این پروتکل برای امن کردن پروتکل های غیرامن نظیرHTTP ،LDAP ، IMAP و ... استفاده می شود. بر این اساس یکسری الگوریتم های رمزنگاری بر روی داده های خام که قرار است از یک کانال ارتباطی غیرامن مثل اینترنت عبور کنند، اعمال میشود و محرمانه ماندن دادهها را در طول انتقال تضمین میکند.
به بیان دیگر شرکتی که صلاحیت صدور و اعطاء گواهی های دیجیتال اس اس ال را دارد، برای هر کدام از دو طرفی که قرار است ارتباطات میان شبکهای امن داشته باشند، گواهیهای مخصوص سرویس دهنده و سرویس گیرنده را صادر میکند و با مکانیزم های احراز هویت خاص خود، هویت هر کدام از طرفین را برای طرف مقابل تأیید میکند. البته علاوه بر این تضمین می کند، اگر اطلاعات حین انتقال به سرقت رفت، برای رباینده قابل درک و استفاده نباشد که این کار را به کمک الگوریتم های رمزنگاری و کلیدهای رمزنگاری نامتقارن و متقارن انجام میدهد.
ملزومات ارتباط بر پایه اس اس ال
برای داشتن ارتباطات امن مبتنی بر اس اس ال عموماً به دو نوع گواهی دیجیتال اس اس ال، یکی برای سرویس دهنده و دیگری برای سرویس گیرنده و یک مرکز صدور و اعطای گواهینامه دیجیتال(Certificate authorities) نیاز است. وظیفه CA این است که هویت طرفین ارتباط، نشانی ها، حساب های بانکی و تاریخ انقضای گواهینامه را بداند و براساس آن ها هویت ها را تعیین نماید.
رمزنگاری
رمزنگاری (Cryptography) علم به رمز در آوردن (encryption) اطلاعات است. توضیح روش های بسیار پیچیده ای که امروزه برای رمزنگاری استفاده می شود از حوصله این مطلب خارج است، اما برای رفع ابهام، در زیر به یکی از ساده ترین روش های رمزنگاری می پردازیم:
می دانیم که هر حرف در الفبا جایگاهی دارد. مثلا حرف «الف قبل از ب» و «حرف م قبل از ن» قرار دارد.
حال، اگر بخواهید یک جمله را به رمز در آورید. در ساده ترین شکل ممکن، هر حرف را با حرف بعدی خود در الفبا جایگزین می کنید.
یعنی به جای «الف» حرف «ب»، به جای «ب» حرف «پ»، ... ، به جای «ه» حرف «ی» و به جای حرف «ی» حرف «الف» را می گذارید.
با این کار می توان جمله «بابا آب داد» را به جمله بی معنی «پبپب بپ ذبذ» تبدیل کرد که اگر فردی کلید رمز را نداشته باشد، به هیچ وجه از آن سر در نمی آورد.
اس اس ال چگونه کار می کند؟
اس اس ال در واقع پروتکلی است که در آن ارتباطات بوسیله یک کلید، رمزگذاری(Encryption) می شوند. زمانی که قرار است یکسری اطلاعات را به صورت اس اس ال به یک سایت که سرور (server) اش گواهی نامه اس اس ال را دارد (در آدرس سایت https است) ارسال شود. ابتدا باید از یک کلید به عنوان قالبی برای به رمز در آوردن اطلاعات بین خدمات گیرنده (کاربر) و خدمات دهنده (سرور) استفاده شود. برای ساخت این کلید نیاز به چند مرحله هماهنگی به شرح زیر است.
1. وقتی سروری بخواهد پروتکل اس اس ال را فعال کند. ابتدا یک کلید عمومی (Public Key) می سازد.
2. سپس کلید عمومی را همراه با یک درخواست گواهی نامه اس اس ال به یکی از صادرکنندگان این گواهی نامه ها مثل وریساین (Verisign) می فرستد.
3. وریساین نیز ابتدا مشخصات و میزان قابل اعتماد بودن و امنیت سرور را ارزیابی کرده و کلید عمومی را دوباره رمزگذاری می کند و برای سرور می فرستد تا در انتقال اطلاعات خود از آن استفاده کند. به کلید جدید کلید امنیتی (private key) می گویند.
4. حال هر زمان که کاربر بخواهد از طریق پروتکل اس اس ال به این سایت دست یابد، ابتدا کامپیوتر کاربر یک کلید عمومی برای سرور می فرستد (هر کامپیوتری کلید مخصوص به خود را دارد).
5. سرور نیز این کلید عمومی را با کلید امنیتی خود مخلوط کرده و از آن کلید جدیدی می سازد. سپس آن را به کامپیوتر کاربر می فرستد.
6. از این به بعد تمامی اطلاعاتی که بین کاربر و سرور جابجا می شوند با این کلید جدید رمز گذاری می شوند.
واضح است که نیازی به دانستن تمام این جزییات نیست و ما جهت رفع کنجکاوی آنها را آورده ایم. فقط این را بدانید که با استفاده از این سرویس اطلاعات کاملا رمزنگاری و باز کردن آنها تقریبا غیر ممکن است. تنها وظیفه شما به عنوان کاربر این است که از این امکانات استفاده کنید و پروتکل اس اس ال را در مرورگر، ایمیل و دیگر حساب های خود که سرور آن به شما این امکان را می دهد، فعال کنید.
اگر هم یک مدیر سرور هستید، سعی کنید گواهی نامه پروتکل اس اس ال را از صادرکنندگان آن مثل Verisign و Thawte خریداری و در اختیار بازدیدکنندگان خود بگذارید.
چگونه می توان مطمئن شد، یک سایت از اس اس ال استفاده می کند؟
این بخش بسیار ساده اما مهم و حیاتی است. برای این کار ابتدا وارد آن سایت شوید. زمانی که صفحه به طور کامل بارگذاری (load) شد، به ابتدای آدرس آن نگاه کنید. می بایست به جای http حروف https نوشته شده باشد (منظور از حرف s در پایان http عبارت secure است). البته در این حالت یک علامت قفل هم در مرورگر دیده می شود. جای این قفل در مرورگرهای مختلف متفاوت است. در فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر در پایین و سمت راست صفحه، در نوار وضعیت (status bar) و در مرورگرهای سافاری، کروم و اپرا در سمت راست آدرس دیده می شود. نکته جالب در خصوص این قفل کوچک این است که با دو بار کلیک کردن بر روی آن، میتوانید مشخصات کامل گواهی اس اس ال سایت مورد نظر را ببینید. مهمترین نکته در خصوص این اطلاعات تاریخ خرید و انقضای این گواهینامه است که باید به آن توجه داشته باشید.
حتی اگر اطلاعات چندان مهمی را رد و بدل نمی کنید، پیشنهاد می کنیم که از اس اس ال استفاده کنید. وقتی سرویسی با امنیت بالا و رایگان در اختیارتان قرار می گیرد، چرا از آن بهره نبرید؟ در زیر چند نمونه از روش های استفاده از این پروتکل را می توانید مطالعه کنید.
مرورگر
در فایرفاکس 3 پروتکل اس اس ال به صورت پیش فرض فعال است. البته برای فعال و غیر فعال کردن این امکان میتوانید به روش زیر اقدام کنید:
از منوی Tools فایرفاکس، گزینه Options را انتخاب کنید. در پنجره باز شده از سربرگ Advanced بخش Encryption را باز کنید. می بینید که به صورت پیش فرض Use SSL 3.0 تیک خورده است.
Firefox > Tools > Options > Advanced > Encryption
چگونه اس اس ال ایمیل را فعال کنیم؟
اگر خواهان ارتباط ایمیلی امنی هستید، توصیه می کنیم از ایمیل شرکت گوگل که به اختصار جیمیل نامیده می شود، استفاده کنید. در پایین اطلاعات لازم برای فعال کردن پروتکل اس اس ال در جیمیل آورده شده است.
• به جیمیل خود وارد شوید و در کادر بالا در سمت راست دکمه Setting را پیدا کنید (در سمت چپ کلمه Setting، نام جیمیل شما و در سمت راست آن کلمه Help نوشته شده است.). روی Setting کلیک کنید.
• در پنجمین کادر تب General، عبارت Browser connection را پیدا کرده و روی عبارت Always use https کلیک کنید تا انتخاب شود
• به پایین صفحه بیاید و دکمه Save Changes را بزنید.
• حال تمامی ایمیل های شما طبق پروتکل اس اس ال منتقل می شوند.
حساب های بانکی
در ایران همه بانک های ارائه دهنده خدمات بانکداری الکترونیک، از پروتکل اس اس ال استفاده می کنند. گفتیم که برای اطمینان از این موضوع کافی است در صفحات خدمات اینترنتی بانک خود که اطلاعات مهم (مثل حساب کاربری یا رمز ورود) را درج و ارسال می کنید، به آدرس نگاه کنید. باید https در ابتدای آدرس وجود داشته باشد. علاوه براین توصیه می شود با مراجعه به بانک تان، نحوه استفاده امن از خدمات اینترنتی شان را سؤال کنید.
در اینجا نگاهی اجمالی به وضعیت پروتکل اس اس ال در بانک ها ایران می اندازیم.
بانک های صادرات، ملی، ملت، تجارت، اقتصاد نوین، سامان، پارسیان، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، پاسارگاد، سرمایه و پست بانک در سیستم خدمات اینترنتی خود از پروتکل اس اس ال استفاده می کنند. البته بانکداری الکترونیک در ایران چندان هم امن نیست، برای مثال هنگام تألیف این مطلب ما در استفاده از سیستم بانک داری الکترونیک بانک های سپه و مسکن با SSL های منقضی شده روبرو شدیم. لازم به ذکر است که هدف ما از بردن نام بانک ها فقط کمک به اگاهی و افزایش امنیت خوانندگان گرامی است. تا توجه بیشتری به امنیت ارتباطات خود داشته باشند. به طور خلاصه همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که ارتباطات شما در اینترنت توسط هکرها و کلاهبرداران قابل خواندن و سرقت است. مگر اینکه به صورت امن و رمزنگاری شده منتقل شوند. بسیار مهم و حیاتی است که هنگام اتصال به سرویس های مهم مانند حسابهای بانکی، ایمیل و اکانت های مهم تان از SSL استفاده کنید. بنابرای همیشه به ابتدای آدرس این سایتها نگاه کنید و دقت کنید که روی حالتhttps باشند. در غیر این صورت شما نمیتوانید از امنیت ارتباطات خود اطمینان داشته باشید.
منبع : نگهبان
موج بازیهای رایانه ای مبتذل ومستهجن درغفلت مسئولین وخانواده ها سالهاست که از سوی کمپانی ها غربی به راه افتاده اما برای پاتک درمقابل این موج باید چاره ای اندیشید. چاره ای که به طورموثری می تواند از آسیبهای بعدی جلوگیری کند.
تهاجم فرهنگی همیشه برعلیه جوامع مورد هدف بی وقفه از سوی غرب تاکنون پیگیری شده است .دراین میان یکی از مهمترین مسائلی که باید درباره این تهاجم به آن دقت کرد،ساختار آن است!ساختاری که درآن برنامه ریزی حرف اول را می زند.درواقع غرب برای موثر بودن این تهاجم تلاش کرده تا حد ممکن برنامه ریزی کند وبا نقشه راه، وارد این موضوع شود.به همین دلیل هم شوالیه ناتوی فرهنگی غرب درتمام زمینه ها این تهاجم را به راه انداخته وبا هدف گذاری مشخص وجزء به جزء برنامه ای عظیمی را تدارک دیده است.این تدارکات تا حدی است که لابی های تهاجم فرهنگی در غرب برای هر جزء از زندگی ویا اقشار جوامع مورد هدف،برنامه ریزی خاصی کرده اند.چرا که به باور آن ها برای تاثیر گذاری وفروپاشی جوامع مورد هدف باید جزء به جزء پیش رفت وبرای هر قسمت برنامه ای مختص به همان بخش داشت تا تهاجم فرهنگی موثر واقع شود.
درهمین راستا اگر نگاهی به بازی های رایانه ای غربی که برای کشورهای جهان سومی ویا کشورهای ساخته می شود واز از طرق مختلف به این کشورها وجامعه آنها وارد می شود داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این برنامه ریزی برای تحقق بحران فرهنگی واخلاقی دراین کشورها از سوی غرب تا کجا پیش رفته است.چرا که به عنوان نمونه بسیاری از بازیهای رایانه ای غربی که هم اکنون در کشور ما وجود دارد وبه آسانی دراختیار کودکان ونوجوانان وجوانان قرار می گیرد محتوایی کاملا مغایر با فرهنگ اصیل وبومی ومذهبی ما دارد.مصداق تمام عیار این موضوع رامی توان در موج ابتذال واستهجانی دید که در بسیاری از این بازیها وجود دارد.موجی که دقیقا در مقابل فرهنگ اخلاق دینی وایرانی است.نکته جالب اینجاست که دربسیاری از این بازیها هرآن چه که دین اسلام با آن مخالف است به شدت تبلیغ می شود.به نوعی که انکار تلاشی موذیانه دراین بازیها وجود دارد که قصد دارد نوجوانان را به تعارض فرهنگی وتقابل هویتی وفرهنگی بکشاند.
تهاجمی به نام بازیهای رایانه ای
دراین راه بهترین ابزاری که غرب می توانست از آن برای ایجاد انحراف هویتی واخلاقی در جوانان استفاده کند بازیهای رایانه ای است.بازیهایی که به دلایل مختلف مورد استقبال جوانان قرار گرفته،واین درحالی است که والدین بدون هیچ نظارتی به آسانی این بازیها را دراختیار فرزندان خود قرار میدهند،درحالی که آنها نه ازمحتوای این بازیها خبردارند ونه از پیامدهای به شدت مخرب آنها!به هر صورت موجهای ابتذال در بازیهای رایانه ای به تدریج شدت گرفت.
این موضوع از چندسال پیش در ابتدایی ترین بازیهای رایانه ای با پایین ترین گرافیک های رایانه ای تا به امروز ادامه داشته است. اگر به اولین قسمت بازی duck nukem توجه کنیم به این نکته دست پیدا خواهیم کرد که ایجاد انحراف اخلاقی در جوانان ما پروسه ای طولانی مدت توسط بازیهای رایانه ای غربی است.دراین بازی که در سالهای گذشته اولین قسمت از آن به بازارهای رایانه ای وارد شد،عریانی ورابطه جنسی محدود تا حدی به نمایش گذاشته شده بود.به نظر می رسد که نمایش محدود این مسائل که درتعارض مستقیم با بحث حجاب وعفاف رسانه ای است .این بازی تنها به این دلیل ساخته شده بود که پیش زمینه ای باشد برای بازیهای بعدی که به صورت علنی تری به این مسائل درپیش چشمان کودکان کم سن وسال می پرداختند.
این بازی گامی بود برای شروع یک توطئه برعلیه اخلاق جوانان،چرا که در سالهای بعدی بازیهایی با گرافیک تصویری بالاتر تولید شد،بازیهایی که درجات بسیار وحشتناکی از ابتذال واستهجان تصویری را در خود داشتند.
والدین بهترین ناظران
کلکسیونی از مسائل غیر اخلاقی
نمونه تمام عیار این موضوع را می توان در سری بازیهای gta به عینه مشاهده کرد.دراین بازی هر آن چه که می توان آن را امری غیر اخلاقی وضد انسانی توصیف کرد وجود داشت.به نوعی که به جرات می توان گفت این بازی توانایی این امر را داشت که هر آنچه که والدین برای تربیت فرزندان تلاش کرده اند وبه نوعی آنها را از دیدن برخی مناظر دور نگه داشته اند پنبه کند.
چرا که کاراکترهای زن دراین بازی به شدت بد لباس هستند،از سوی دیگر روی در دیوار محیط این بازی عکسهای فوق العاده مستهجنی به تصویر درآمده است وکاربر در مراحل مختلف بازی به عینه آنها را تماشا می کند.این درحالی است که کار تنها به این جا ختم نمی شود،بلکه رابطه جنسی عریان دراین بازی یکی از معمول ترین مسائل به شمار می رود.تاحدی که حتی کاربر افراد را می کشد تا پول آنها را برای برقراری رابطه جنسی مورد استفاده قرار دهد.از طرف دیگر فضای بازی پر شده از دیسکو ورقاص خانه هایی که کاراکتراول بازی که توسط کاربر هدایت می شود،پس از کسب پول به این مکانها برای تفریح می رود.درکنار تمام این نکات به نظر می رسد که دراین بازی زندگی لمپنهای آمریکایی به عنوان الگو به جوانان ما ودیگر جوامع مذهبی القا می شود.چرا که اگر به نوع رفتار وپوشش کاراکترهای بازی نگاهی بیاندازیم دقیقا متوجه همین موضوع خواهیم شد.
از سوی دیگر اگر نگاهی عمیق داشته باشیم متوجه می شویم که نمایش به دست آوردن پول نامشروع وسپس استفاده آن برای رابطه نامشروع درپیش چشم یک کودک ونوجوان چه تاثیراتی می تواند بر ذهن وعقاید او داشته باشد.آن هم از دوره ای از زندگی اش که به شدت تاثیر پذیر است.هر چند که در امتداد بازیهایی چون gta بازی heavy rainهم تولید شده است،بازی که نمایش عریان رابطه جنسی آن هم بالاترین سطح گرافیکی امری کاملا عادی در مراحل مختلف بازی است.به نوعی که دربرخی از قسمتها گویی کاربر یک فیلم مستهجن را تماشا میکند تا یک بازی رایانه ای!
قبح شکنی تجاوز در چشم کودکان
همچنین به این موضوع هم باید توجه کرد که تهاجم فرهنگی علیه اخلاق دراین بازیها حتی به نمایش عریان رابطه جنسی محدود نشده بلکه تولید کنندگان این بازیها دریک اقدام کاملا هدفمند وتوطئه آمیز مسائل دیگری را هم درآنها به نمایش کشیده اند،مسائلی که تماشای آن برای کودکان ونوجوانان می تواند فاجعه آمیز باشد.مسائلی مانند تجاوز!دربرخی از این بازیها مسئله تجاوز یکی از سوژه های اصلی است به گونه ای که انگار این موضوع به نمایش گذاشته شده تا قبح آن را در پیش چشم نوجوانان جوامع مذهبی وجوامع جهان سوم بشکند.مصداق بارز این موضوع را می توان دربازیهایی مانند silent hillو hostel به عینه مشاهده کرد.دراین بازیها تصاویر متعددی از تجاوز جنسی به عینه در پیش چشم کاربر که دراکثر موارد کودک ونوجوان است به نمایش گذاشته می شود.تصاویری که والدین همیشه تلاش داشته اند تا از چشم فرزندانشان دور بماند،اما این بازیها هر آن چه والدین نمی خواهند فرزندانشان ببینند برای جوانان به همراه دارند.
دراین میان ترویج سکس وعریانی با جلوه های مختلفی دراین بازیها صورت می پذیرد.به گونه ای که اگر به بازیهایی همچون final fantasy ویا DANTES INFREM ویا taken نگاهی داشه باشیم متوجه می شویم که مسائل غیر اخلاقی دراین بازیها با پوشش رنگین فانتزی به خورد کودکان ونوجوانان جامعه ما داده شده است که این موضوع می تواند به شدت در جذاب سازی بصری آنها برای کودکان ونوجوانان تاثیر داشته باشد.
اما به هر صورت باید به توجه داشت که موج بازیهای رایانه ای مبتذل ومستهجن درغفلت مسئولین وخانواده ها سالهاست که از سوی کمپانی ها غربی به راه افتاده اما برای پاتک درمقابل این موج باید چاره ای اندیشید.
چاره ای که به طورموثری می تواند از آسیبهای بعدی جلوگیری کند.دراین بین تلاش برای ساخت بازیهای رایانه وبومی یکی از مهمترین کارهاست که باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.چرا که به هر صورت بهترین راه حل برای جلوگیری از تمایل جوانان به مدلهای خارجی تولید جایگزین داخلی برای آنهاست.درهمین راستا باید تولید بازیهای رایانه ای بومی به بهترین کیفیت تصویری شدت گیرد.
از سوی دیگر نقش نظارتی والدین دراین زمینه غیر قابل انکار است.بسیاری از والدین حتی گاهی اوقات خود برای سرگرم کردن فرزندانشان بدون اطلاع از محتوای این بازیها آنها را خریداری می کنند ولی غافل از اینکه این خیانت بزرگ درحق فرزندان است.این موضوع در حالی دیده می شود که درخود جامعه آمریکا به دلیل وجود نظام esrb(درجه بندی بازیهای رایانه ای) والدین فرزندانشان را به شدت از چنین بازیهایی منع میکنند. همچنین نظام های OFLC برای استرالیا و نیوزلند، PEGI برای انگلستان و اتحادیه اروپا و USK برای آلمان تدوین شدند. کشورهای نسبتا پیشرفته تر آسیا هم از این قافله عقب نمانده اند. ژاپن از سال ها قبل با سیستم CERO و کره جنوبی با سیستم GRB به فکر تقسیم بندی محتوایی بازی ها افتادند.
در سوی مقابل هر چند که ما هم چند سالی است که نظام esra را به وجود آورده ایم اما برخی مسائل باعث شده که این نظام تقسیم بندی بی تاثیرباشد.چرا که مارکها وعلامتهای مخصوصی که نشان دهنده محدودیت سنی این بازیهاست روی پاکت وپک بازیهایی خورده است که توسط شرکتهای مجاز وارد بازار شده اند واین درحالی است که رایت سی دی وقرار دادن سی دی در بسته های کاغذی معمولی عملا این تلاش را بیهوده کرده است.چرا که روی این پاکتها نه برچسبی وجود دارد ونه نشانه خاص دیگری که به والدین وخانواده ها درجه سنی مناسب را هشدار دهد.
به هر صورت باید به تمام جوانب این تهاجم سریع وتاثیرگذار توجه کرد،چرا که بدون تردید نمایش چنین مسائلی در پیش چشم کودکان کم سن وسال می تواند فاجعه آمیز باشد ورا ه زندگی آنها را تغییر دهد وحتی باعث ایجاد بحرانهای زود رس جنسی شود.
آموزه هایی از اخلاق علوی
بسیارند کسانی که بر اثر غفلت، خود رابه گناه آلودهاند. با این حال، پس از چندی، از کار خویش شرمنده شده اند و در خلوت خویش از درگاه خدا آمرزش میخواهند. برخی نیز آشکارا و بیمحابا گناه میکنند و نه تنها شرمنده نمیشوند، بلکه از کار زشت خود شادمانند و به آن میبالند. اینها بدترین گناهکارانند؛
بسیارند کسانی که بر اثر غفلت، خود رابه گناه آلودهاند. با این حال، پس از چندی، از کار خویش شرمنده شده اند و در خلوت خویش از درگاه خدا آمرزش میخواهند. برخی نیز آشکارا و بیمحابا گناه میکنند و نه تنها شرمنده نمیشوند، بلکه از کار زشت خود شادمانند و به آن میبالند. اینها بدترین گناهکارانند؛ چون نهایت دشمنی خود را با خدا نشان میدهند و بیتردید، عذاب سختی در انتظار آنان است، مگر اینکه تا بیش از این دیر نشده است، به سوی نور و روشنایی باز گردند و از گذشته خود پشیمان شوند. آیا شایسته است انسان ضعیف، دچار نخوت و غرور شود و با بیباکی در پیشگاه الهی، جسارت انجام گناه را به خود بدهد و خویشتن را از عذاب الهی ایمن بداند. حضرت علی علیه السلام میفرماید:
شَرُّ النّاسِ مَنْ لایُبالِی اَنْ یَراهُ النّاسُ مُسِیئا.1
بدترین مردم کسی است که از اینکه مردم او را گناهکار ببینند، پروایی ندارد.
در مقابل اینان، انسانهای با شرم و حیایی هستند که حضرتدرباره آنان میفرماید:
مَن کَسْاهُ اَلْحَیاهُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ.2
کسی که لباس حیا بر تن کرده است، مردم عیب وی را نخواهند دید.
توبه
.........
آمرزشخواهی از خدا، وسیله رهایی انسان از آسیبهای نافرمانی و رنجهای گناهان است. اصولاً هر چیزی چارهای دارد و چاره گناهان، توبه است. جان و روان آدمی در زمزم توبه شستوشو میشود و صفا و نورانیت باطن به او بازمیگردد. باید دانست که زیباترین توبه، توبه خالص، راستین و بدون بازگشت است. توبه کننده آنچنان به خدا روی میآورد و تعهد میکند که دگرباره به سوی گناه بازنگردد. گناهکاران در صورت بازگشت و توبه، علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه مؤمنان قرار میگیرند، خداوند نیز درهای رحمت را به سوی آنان میگشاید و چنان نوری به قلبشان میتاباند که احساس میکنند مورد الطاف خداوندی قرار گرفتهاند. حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
مَنْ تَرَکَ الشَّرَّ فُتِحَتْ عَلَیْهِ اَبْوابُ الْخَیْرِ.3
هر کس بدی را رها کند، درهای خیر به رویش گشوده خواهد شد.
اگر همچنان بر بدی اصرار بورزد، باید بداند که بارکش همه عیبهاست اگر زود نجنبد، چه بسا راه رهایی برویش بسته شود. حضرت میفرماید:
اَلْشَّرُّ جَامِعٌ لِمَساوِیَ اَلْعُیُوبِ.4
بدی دربردارنده همه زشتیها و عیبهاست.
تقویت اراده
..................
اراده انسان تمام هستی اوست. کسی که اراده ندارد، شخصیت هم ندارد. انسان ضعیفالنفس، سستاراده است و در برابر مشکلات،خود را میبازد. در مقابل، انسانهای با اراده بر مشکلات چیره میشوند و چون کوه در برابر حوادث میایستند و آنها را از پای درمیآورند. پس در راه تقویت اراده باید با هوسها مبارزه کرد و با تمرین، راه بندگی پیمود. انسان تنها با نیروی اراده میتواند بر دشمن درون و بیرون پیروز شود. افراد سستاراده در برابر دشمنان ناتوانند و به راحتی تسلیم میشوند و به همین دلیل، هیچگاه به مقصد و هدف خویش نخواهند رسید. امام دلاوران و جوانمردان، علی علیه السلام میفرماید:
مَنْ ضَعُفَ جِدُّهُ قَوِیَ ضِدُّهُ.5
هر کس ارادهاش سست باشد، دشمنش نیرومند است.
و در سخنی دیگر، تقویت اراده در طاعت الهی را خواستار شده است و میفرماید:
اِذَا قَوَیْتَ فَاقو عَلی طاعَةِ اللّهِ وَ اِذَا ضَعُفْتَ فَاْضْعُفْ عَنْ مَعْصِیَةِ اللّهِ.6
اگر خواستی توانا باشی، در طاعت الهی توانا باش و اگر خواستی ناتوان باشی، در معصیت الهی ناتوان باش.
عاقبت اندیشی
.....................
عاقبتاندیشی یکی از رازهای بزرگ کامیابی است. انسان باید درباره نتایج کارش تفکر کند و عاقبتاندیش باشد. اگر توانست نتیجه خوبی برای آن کار پیشبینی کند، در انجام دادنِ آن بکوشد و اگر نتیجه را مثبت ندید، به آن نزدیک نشود، اگرچه به ظاهر، کار مفیدی به نظر آید. شتابزدگی و بدون تأمل و تدبّر در هر کاری وارد شدن، نتیجهای جز حسرت و پشیمانی در پی نخواهد داشت و زیانهای جبرانناپذیری بر انسان وارد میسازد. چه بسیار عصبانیتهای آتشین که جان انسانی را گرفته و دیگری را به پیش میلههای زندان و فرجام ناگوار قصاص کشانده و بنیان خانوادهها را از بین برده است. آنگاه آدمی همدم آه افسوس و اشک ندامت بوده و با خود اندیشیده است که ای کاش قدری بیشتر میاندیشیدم و خود را کنترل میکردم. به راستی، اگر آدمی در زندگی، سنجیده و حسابشده عمل کند، باز هم به درد بیدرمان «ای کاش، ای کاش!» گفتن دچار خواهد شد؟ مولای متقیان، علی علیهالسلام بنا بر نقل شیعه و اهل سنت در این باره میفرماید:
اَلتَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یُؤْمِنُ النَّدَمَ.7
عاقبتاندیشی پیش از انجام دادن کار، انسان را از پشیمانی ایمن میدارد.
میانه روی
..............
رعایت اصل تعادل و میانهروی در زندگی در سیره پیشوایان دینی همواره مورد تأکید بوده و در آموزههای قرآنی از افراط و تفریط و خارج شدن از حدّ اعتدال نکوهش شده است. حسابگری و میانهروی در زندگی سبب میشود انسان از شرایط بحرانی و مشکلات زندگی به راحتی بگذرد. در مقابل، زیادهروی و تفریط، آدمی را مغلوب مشکلات میکند. انسانهای حسابگر و آیندهنگر، در زندگی میانهرو هستند و تلاش میکنند زندگی معصومین علیهمالسلامرا الگوی خود قرار دهند. این افراد همواره حدّ اعتدال و میانهروی را برمیگزینند و از ریختوپاشهای بیمورد و تحمل هزینههای غیرضروری دوری میکنند و تلاش میکنند همواره زندگی اقتصادی خود را بر اساس الگوی صحیح برگرفته از منش معصومین علیهمالسلامتنظیم کنند. حضرت علی علیهالسلاممیفرماید:
مَنِ اقْتَصَدَ فِی الْغِنی وَالْفَقْرِ فَقَدِاسْتَعَدَّ لِنَوائِبِ الدَّهْرِ.8
هر کس هنگام دارایی و ناداری میانهرو باشد، برای تحمل مشکلات زندگی آمادگی خواهد داشت.
در کلامی دیگر میفرماید:
لَمْ یُهْلَکْ مَنِ اقْتَصَدَ و لَمْ یَفْتَقِرْ مَنْ زَهَّدَ.9
کسی که میانهروی کند، نابود نشود و کسی که زهد بورزد، فقیر نخواهد گشت.
تبذیر
.........
شایسته نیست در حالیکه در اطرافمان انسانهایی به نان شب محتاجند و در حسرت شکمی سیر، شب را به صبح میآورند، عدهای سرگرم شادخواری و ریختوپاش باشند. شگفتا در جهانی که هر شب میلیونها انسان بر اثر فقر و تنگدستی جان میبازند، گروهی نیز به تبذیر و اسراف میپردازند. شبی نیست که اینان با ترتیب دادن ضیافتهای آنچنانی به رقابت نپردازند و بخشی از ثروتهای بادآوردهشان را فدای هوسهای فخرفروشانه و چشم و همچشمی نسازند. اینان نمیدانند که ممکن است بر اثر این ریختوپاشهای غیرمشروع، روزی به فقر و نداری گرفتار شوند. آنگاه در چنین روزی دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند. انسان مؤمن به خدا و رسول باید بهگونهای زندگی کند و معیشت خود را چنان سامان دهد که دچار فقر ناشی از تبذیر نشود. حضرت علی علیه السلام میفرماید:
مَنِ افْتَخَرَ بِالتَّبْذِیرِ اِحْتَقَرَ بِالاِْفْلاسِ.10
هر کس به ریختوپاش افتخار کند، دچار تنگدستی میشود.
_____________________________________________
پی نوشت :
1. غررالحکم، ج 4، ص 169.
2. کفایة الطالب، ج 223.
3. غررالحکم، ج 5، ص 276.
4. سجع الحمام، ص 319.
5. غررالحکم، ج 5، ص 212.
6. کفایة الطالب، ص 69 .
7. غررالحکم، ج 1، ص 372؛ محمد بن سلامه
قضایى، دستور معالم الحکم، بیروت، شرکت دار ارقم بن ابى ارقم، ص 67 .
8. غررالحکم، ج 5، ص 431.
9. سجع الحمام، ص 342.
10. غررالحکم، ص 433.
منبع : کتاب "جرعه های ولایت به روایت شیعه و اهل سنت"