اسلام، به جمال زنان توجه کرده و زینت و آرایش او را براى همسر بسیار با ارزش شمرده است، اما علاوه بر آن زیبایى را در حفظ عفت و پاکدامنى مىداند و آن را براى زنان شایسته مىشمرد. پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در روایتى، عفت و پاکدامنى را زینت زنان دانسته است.
1. نحوه سخن گفتن
------------------------
خداوند در قرآن کریم مىفرماید:
... فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً...1
یعنى: به گونهاى هوسانگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند بلکه سخن شایسته بگویید... .
افزون بر نازک نکردن صدا، زنان باید محتواى کلامشان نیز نیکو باشد و از وارد شدن در هر محاورهاى جدا پرهیز کنند. اگر زنان به این آموزه قرآنى، پایبندى نشان دهند، از حوادث و زیانهاى مخاطرهانگیز به دور خواهند ماند.
در تفسیر نمونه درباره این آیه آمده است:
بلکه به هنگام سخن گفتن، جدى و خشک و به طور معمولى سخن بگویید؛ نه همچون زنان کم شخصیت که سعى دارند با تغییرات تحریک کننده که گاه توأم با ادا و اطوار مخصوصى است و افراد شهوتران را به فکر گناه مىافکند.2
قرآن مجید، به نحوه سخن گفتن زنان توجه خاصى نموده و به دنبال نهى از خضوع و نرمش کلام، به سخن شایسته دعوتشان مىکند (وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا).
2. لباس زن در خارج از منزل
--------------------------------
امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
لا! ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها إِذا خَرَجَتْ [مِنْ بَیتِها].3
یعنى: سزاوار نیست که زن با لباس خوشبو [از خانه ]خارج شود.
اسلام، به جمال زنان توجه کرده و زینت و آرایش او را براى همسر بسیار با ارزش شمرده است، اما علاوه بر آن زیبایى را در حفظ عفت و پاکدامنى مىداند و آن را براى زنان شایسته مىشمرد. پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در روایتى، عفت و پاکدامنى را زینت زنان دانسته و مىفرماید:
أَلْعَفافُ زِینَةُ النِّساءِ.4
همچنین در روایتى دیگر مىفرماید:
ما زانَ اللّهِ عُبْدا بِزِینَةٍ أَفْضَلَ مِنْ عَفافٍ فِى دِینِهِ وَ فَرْجِهِ.5
یعنى: بهترین چیزى که خداوند بندهاش را به آن زینت کرده، پاکدامنى در دین و دامن است.
بنابراین، زینت و ارزش یک زن و دختر مسلمان، به تقوا و دیانت اوست و پاکدامنى و متانت او هم از دیانت سرچشمه مىگیرد. در روایات اسلامى براى بسیارى از نعمتهاى الهى، زکات قرار داده شده است؛ براى مثال، زکات علم، انتشار آن؛ زکات شجاعت، جهاد؛ زکات بدن سالم، روزه گرفتن و زکات زیبایى، نیز پاکدامنى دانسته شده است. روایتى از حضرت امیر علیهالسلام گویاى این امر است:
زَکاةُ الْجَمالِ الْعِفافُ.6
پیشوایان معصوم علیهمالسلام پوشش و عفاف و پاکدامنى را همواره مورد عنایت قرار مىدادند و زنان مسلمان را به چنین خواستهاى رهنمون مىشدند و با قول و فعل و تقریر، رضایت خود را از پوشش متناسب زنان اعلام مىداشتند؛ چنان که در روایتى حضرت على علیهالسلام مىفرماید:
در روزى تار و بارانى به همراه رسول خدا صلىاللهعلیهوآله در بقیع نشسته بودم که زن سوار بر مرکبى عبور کرد. دست حیوان داخل گودالى افتاد؛ در نتیجه، زن به زمین خورد. پیامبر صلىاللهعلیهوآلهچهره مبارکشان را برگرداندند. عرض کردند: اى رسول خدا! آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله سه بار فرمودند: خدایا! زنانى را که از شلوار استفاده مىکنند، مورد مغفرت قرار بده! اى مردم! از شلوار استفاده کنید؛ چرا که شلوار پوشانندهترین لباسهاى شما مىباشد و با آن، زنانتان را هنگامى که از خانه خارج مىشوند، حفظ کنید.7
شبیه این توصیه را حضرت على علیهالسلام نیز دارند:
عَلَیکُمْ بِالصَّفِیقِ مِنَ الثِّیابِ فَإِنَّ مَنْ رَقَّ ثَوْبُهُ رَقَّ دِینُهُ.
یعنى: بر شما لازم است لباس ضخیم بپوشید؛ زیرا هر کس لباسش نازک است، دینش نیز همچون لباسش نازک و ضعیف است.
3. کفش زنان مسلمان
--------------------------
در صدر اسلام، زنان عرب به پاى خود خلخال مىبستند که در موقع راه رفتن سر و صداى زیادى از آن برمىخاست و نظر مردان نامحرم را جلب مىکرد. به همین جهت، خداوند بانوان را از این کار، که باعث تحریک بیگانه مىشد، برحذر داشته و در کریمه قرآنى فرمودهاند:
وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ8
یعنى: هنگام راه رفتن، پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانشان معلوم شود و صداى خلخالى که برپا دارند، به گوش رسد.
در ادامه آن، آمده است:
وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَمِیعاً أَیهَا الْمُؤمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
یعنى: همه به سوى خدا بازگشت کنید! باشد که رستگار گردید.
فاضل مقداد، در کنز العرفان مىگوید:
برخى از زنان عرب، خلخال به پا مىکردند و براى این که بفهمانند خلخال به پا دارند، پاى خود را محکم بر زمین مىکوفتند و آیه، آنان را از این عمل، نهى مىکند.9
بدینسان آیه از هر گونه راه رفتن که زمینه توجه مردان را ایجاد کند، نهى مىکند لام تعلیل (لِیعلم)، دلالت دارد که علت کوبیدن پا به زمین، اعلام زینت مىباشد؛ خواه قصد اعلام زینت وجود داشته باشد یا نداشته باشد.10
مفسران با توجه به شأن نزول، سیاق و محتوا و آهنگ آیه، قاعده کلى و ضابطه عامى دادهاند که نهى از کوبیدن پا بر زمین، بیانگر نهى از هر چیزى است که توجه نامحرم را جلب کند و نگاهها را برانگیزد و زمینه فساد ایجاد کند.
توجه به این آیه، سختگیرى اسلام را در مورد حفظ عفت عمومى نشان مىدهد. امروزه هم زنان بر اساس این آموزه قرآنى، باید از پوشیدن کفشهاى پاشنه بلند صدادار که توجه دیگران را به آنان جلب مىکند، بپرهیزند. افزون بر این که پوشیدن چنین کفشهایى علاوه بر ایجاد صدا که توجّه نامحرمان را به سوى آنان جلب مىکند، در نوع راه رفتن زنان نیز تغییراتى ایجاد مىکند و سنگینى در راه رفتن را از آنان مىگیرد و ناخواسته حرکات بدنى نامناسبى را موجب مىشود.
4. پاسدارى از دیدگان خود و نگاه دیگران
---------------------------------------------
خداوند در قرآن مى فرماید:
وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ.11
یعنى: اى رسول! به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را فرو گیرند و از نگاه کردن به مردان نامحرم خوددارى کنند و دامان خود را حفظ نمایند.
اساسا بسیارى از گناهان در نتیجه نگاه است و نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان و وسیلهاى براى انحراف و گمراهى است. وظیفه هر زن مسلمان این است که از حرکات تحریکزا بپرهیزد و تا آنجا که مىتواند از مواجهه و رویارویى غیرضرورى با نامحرمان دورى کند. زنان و مردانى که در نهادها و ادارات و کارخانهها و مؤسسات خصوصى و دولتى به کار مشغولند باید دقت بیشترى به این امور داشته باشند.
از این آیه استفاده مىشود که چشمچرانى بر زنان نیز حرام است. حضرت على علیهالسلام مىفرمایند:
بهترین ویژگى زنان، بدترین خصلتهاى مردان است مانند کبر، ترس و بخل؛ زیرا اگر زن در برابر بیگانگان متکبر باشد، رام نخواهد شد و چنانچه بخیل باشد مال خود و شوهر را حفظ مىکند و با صفت ترس، از هر چیزى واهمه دارد.12
فرجام سخن
---------------
مردان با غیرت و زنان با آزرم و حیا باید از عفت عمومى پاسدارى کنند. در حقیقت، عفت و پاکدامنى همانند پردهاى است که دو پرده دیگر؛ یعنى حجاب و حیا از آن محافظت مىکنند. اگر زن در مسیر انحراف گام بردارد، ابتدا از حیاى زن کاسته مىشود. سپس حجاب او سست مىگردد و آنگاه بىعفتى دامنگیرش مىشود. در حدیث آمده است: "سَبَبُ الْعِفَّةِ الْحَیاءُ؛ پیش درآمد عفت و پاکدامنى، داشتن حیاست ".13 عفت در روایات از چنان اهمیتى برخوردار است که آن را بهترین رفتار شمردهاند. امام باقر علیهالسلام مىفرماید: "ما عُبِدَ اللّهُ بِشَىْءٍ أَفْضَل مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ؛ خداوند به چیزى والاتر از پاکدامنى شکم و شهوت عبادت نشده است ".14
هویت و شخصیت خانواده در گرو پاکدامنى و عفت است. خداوند دراینباره مىفرماید: "وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لایجِدُونَ نِکاحا حَتّى یغْنِیهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ آنان که راهى براى ازدواج نمىیابند، عفاف و پاکدامنى پیشه سازند تا خداوند از فضل و رحمت خویش، آنان را بىنیاز گرداند. " (نور: 34) جامعه سالم در دامان مادران پاکدامن و عفیف شکل مىگیرد، چنانکه در حدیث آمده است: "طُوبى لِمَنْ کانَتْ اُمُّهُ عَفِیفَةً؛ خوشا به سعادت کسى که مادرش عفیف و پاکدامن باشد ".15
زنان پاکدامن حتى در نگاه مردان بىبندوبار و چشمچران نیز مورد احترام هستند و این، رمز تأکید بر عفت و پاکدامنى زن است. مقام معظم رهبرى در این زمینه مىفرماید:
عفت در زن، وسیلهاى براى تعالى و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران حتى در چشم خود مردان شهوتران و بىبندوبار است. عفاف مخصوص زنان نیست. مردان نیز بایستى عفیف باشند منتها چون در جامعه، مرد بهخاطر قدرت جسمانى مىتواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روى عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.16
حیا، سرچشمه عفاف است و در روایت آمده است حیا هرجا باشد، به آن بها و قیمت مىبخشد و فحش و ناسزاگویى هر کجا جاى گیرد، آنجا را از اعتبار و هستى ساقط مىکند.17
زن مسلمان با رفتارى متناسب و متین، زمینه گسترش عفت را فراهم مىآورد. نباید تنها به پوشش ظاهرى بسنده کرد، بلکه باید به ملکه تقواى درونى توجه شود؛ زیرا پوشش بدون اعتقاد درونى، همچون کالبدى بىروح است. پوشش، امنیت به همراه دارد و عامل مهمى براى آزادى زنان است، نه اسارت آنان. اسلام با طرح پوشش مناسب، جواز حضور زنان را در اجتماع فراهم آورده است. حضور زن در اجتماع باید با وقار و متانت آمیخته بوده و از هیجانانگیزى و ایجاد زمینههاى فساد به دور باشد. زن نباید بهگونهاى گام بردارد که زینتهایش آشکار شود و مردان را به سوى خود جلب کند.
اسلام براى سلامت جامعه و جلوگیرى از ایجاد زمینههاى فساد، براى حضور زن در اجتماع، شرایطى قائل شده است. وقار در سخن گفتن و سلامت نفس از آن شرایط است. در حدیثى از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله رسیده است: "أَىُّ امْرَأَةٍ تَطَیبَتْ لِغَیرِ زَوْجِها ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَیتِها فَهِىَ تُلْعَنُ حَتّى تَرْجِعَ إِلى بَیتِها مَتى ما رَجَعَتْ؛ هرگاه زنى براى غیر شوهرش خود را معطر کند و از خانهاش خارج شود، تا زمانىکه به خانه برمىگردد، لعنت مىشود. "18 همچنین رسول خدا صلىاللهعلیهوآلهمىفرماید: "لَعَنَ اللّهُ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجالِ بِالنِّساءِ وَ الْمُتَشَبِّهاتِ فِى النِّساءِ بِالرِّجالِ؛ خداوند، مردهایى را که شبیه زنان شوند و زنهایى را که شبیه مردان شوند، لعن کرده است ".19
پی نوشت
______________________________________________________________________________
1 . احزاب / 33ـ32.
2 . ناصر مکارم شیرازى و دیگران، تفسیر نمونه، ج 17، ص 289.
1 . محمد بن یعقوب کلینى، الکافى، ج 5، ص 519.
3 . نهج الفصاحه، ح 2008.
4 . همان، ح 2600.
5 . محمد محمدى رىشهرى، میزان الحکمه، ج 4، ص 226.
6 . میرزا حسین نورى، مستدرک الوسائل، ج 1، ص 208؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 389 و ج 5، ص 29.
7 . نور: 31.
8 . فاضل مقداد، کنزالعرفان، ج 2، ص 224.
9 . ر.ک.: وهبه زحیلى، التفسیر المنیر، ج 18، ص 221.
10 . نور: 31.
11 . نهجالبلاغه، کلمات قصار، ش 234.
12 . غررالحکم، ص 257، ح 5444.
13 . کافى، ج 2، ص 79.
14 . بحارالانوار، ج 5، ص 215.
15 . امیرحسین بانکى پورقره، آیینه زن مجموعه موضوعى سخنان مقام معظم رهبرى، ص 150.
16 . بحارالانوار، ج 76، ص 111.
17 . وسائل الشیعه، ج 14، ص 114.
18 . بحارالانوار، ج 103، ص 258.
منبع : کتاب "مروارید عفاف "
نظر |