در بازیهای رایانهای ایالات متحده سعی میشود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخالف او و ارزشهایش است محور شرارت و شیطانی است.
با گسترش فناوری ارتباطات هر روز ابزار جدیدی در اختیار کارشناسان عملیات روانی قرار میگیرد و صنعت نوظهور بازیهای رایانهای به علت خصوصیات ویژه خود به ابزار نوین عملیات روانی آمریکا تبدیل شده است.
نیروی نظامی آمریکا همواره محیط رشد و ترقی مناسبی برای فناوری تصویرسازی و بازی های رایانه ای بوده است و نخستین بازی های گرافیکی برای اهداف نظامی توسعه یافتند و اولین برنامه ریزان فناوری سه بعدی مدلها و بازیهای خود را به منظور آموزش نظامیان ارائه دادند.
علاوه بر این، پنتاگون سود کلانی از راه فروش این بازی ها به دست میآورد. این طراحی ها منحصراً هواپیما نبوده و از اسلحه های کوچک کمری و اتوماتیک گرفته تا جنگنده های بزرگی همچون تانکهای فوق پیشرفته و زیردریایی های هسته ای را در بر میگیرد.
نیروی نظامی آمریکا برای چندین دهه از بازی های ویدئویی معمولی برای پیشبرد اهداف مورد نظرش در میان مردم بهره برد تا اینکه دو فناوری قدیمی این بازی ها را به صورت ریشهای تغییر داد و با فناوری جدیدی به خواسته های خود نزدیک شد.
اولین مورد توسعه فناوری "سیم نت" (SIMNET) بود که از سوی آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی معرفی شد و از آن پس از بازی های پیشرفته نظامی از طریق اینترنت در اختیار هزاران نفر قرار گرفت. سیم نت از پیشگامان اصلی هوش مصنوعی بود؛ هوش مصنوعی به عنوان بخشی از سیم نت نوعی نیروی نیمه اتوماتیک بود که به کاربر اجازه یادگیری و کنترل بسیاری از تجهیزات نظامی پیشرفته را در فضای مجازی می داد. در اینجا بود که با شبکه ای شدن بسیاری از ابزارآلات جنگی به شکل بازی کامپیوتری عملکردهای منفی اجتماعی آن به امری عادی تبدیل شد.
نظر |