مرده و دروغگو از یک جهت با هم مساوی هستند. اما از جهات دیگر دروغگو بدتر از مرده است. میّت و مرده نمیتواند شرّ بیافریند. اما دروغگو شرّآفرین است.
رُوِیَ عَنْ عَلیٍّ علیه السّلام قال:اَلْکَذَّابُ وَ الْمَیِّتُ سِوَاءٌ لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَیِّ عَلَى الْمَیِّتِ الثِّقَةُ بِهِ فَإِذَا لَمْ یُوثَقُ بِکَلَامِهِ بَطَلَتْ حَیَاتُهُ.[1] ترجمه حدیث: از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) منقول است که فرمودند: دروغگو و مرده برابرند! پس به درستى که مزیّت زنده بر مرده این است که انسان می تواند به زنده اعتماد کند ولی به مرده نمی تواند اعتماد کند. پس وقتی به سخن کسی اعتماد نباشد،دیگر این شخص زنده نیست. شرح حدیث: امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) فرمودند: «اَلْکَذَّابُ وَ الْمَیِّتُ سِوَاءْ»؛ شخص دروغگو با مرده مساوی است! در اینجا حضرت شخص دروغگو را با مرده از یک جهت مقایسه می کنند، نه از جهات دیگر. میفرمایند دروغگو و مرده برابرند؛ چرا؟ «لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَیِّ عَلَى الْمَیِّتِ الثِّقَةُ بِه». چون برتری شخص زنده بر مرده این است که انسان روی شخص زنده میتواند حساب کند و به او اعتماد کند، امّا روی شخص مرده نمی شود حساب کرد و نمیتوان به او اعتماد کرد. بعد فرمود: «فَإِذَا لَمْ یُوثَقُ بِکَلَامِهِ بَطَلَتْ حَیَاتُه». وقتی به آدم دروغگو ـکه به ظاهر زنده استـ نمیتوانیم اعتماد کنیم، پس این فرد با مرده مساوی است. حضرت در این روایت فقط از یک جهت بین دروغگو و مرده مقایسه میکنند، نه از هر جهت. شخص دروغگو و مرده از یک جهت با هم مساوی هستند و آن هم عدم اعتماد به هر دوی اینها است. امّا از جهات دیگر، دروغگو بدتر از مرده است. زیرا در روایت دیگری داریم که امام باقر(علیهالسلام) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ».[2] خداى متعال براى بدى قفلهایى قرار داده، و کلید این قفلها راشراب قرار داده، و دروغ بدتر از شراب است. این یعنی دروغ در مقایسه با شراب، شرّآفرینتر است. در روایت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) مرده و دروغگو از یک جهت با هم مساوی هستند. اما از جهات دیگر دروغگو بدتر از مرده است. میّت و مرده نمیتواند شرّ بیافریند. اما دروغگو شرّآفرین است. ما باید روایات را کنار هم و به صورت مجموعی مورد توجّه قرار دهیم. دروغگو اگر بمیرد بهتر است! چون زندگیاش شرّآفرین است. این مسأله دروغ را دستکم نگیرید. دروغ از معاصی کبیره است و بسیار در آیات و روایت ما از آن پرهیز داده شده است. همانطور که حضرت امیر(علیهالسلام) فرمود، دروغ اوّلاً حسّ اعتماد را از بین میبرد؛ و ثانیاً در جامعه شرّ میآفریند. این یعنی دروغ ابعاد گوناگون دارد! پی نوشت: [1]. غُررالحِکم و دُرر الکَلِم، ص 220، روایت 4386 [2]. اصول کافی، ج2، ص 338 منبع : پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیه الله تهرانی
نظر |