با توجه به خطرات موجود در فضای مجازی و استفاده از رایانه و انواع لوازم الکترونیکی دارای حافظه، راهکارهایی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات شخصی و امنیت کاربران ارائه می شود که به صورت مشروح به آن میپردازیم.
1. هنگام استفاده از سیستم عامل ویندوز (WINDOWS) حتما از فایروال (FIREWALL) نرم افزاری و آنتیویروس (ANTI-VIRUS ) استفاده نمایید و ترجیحا فایروال ویندوز روشن باشد.
2. برای استفاده از اینترنت حتما از دو اکانت (ACCOUNT) استفاده کنید؛ به این گونه که زمانی که رایانه شما به اینترنت متصل میشود با نام کاربری guest (مهمان) وارد شوید و زمانی که با نام کاربری ادمین(ADMIN ) (مدیر سیستم) وارد میشوید، به اینترنت متصل نباشید.
3. تصاویر و فیلمهای شخصی خود را به هیچ عنوان در هارد دیسک رایانه نگهداری نکنید. برای نگهداری این فایلها از حافظههای جانبی یا دیسکهای فشرده استفاده کنید و صرفا زمانی که سیستم شما به اینترنت متصل نیست از این اطلاعات استفاده کنید.
4. هنگام استفاده از اینترنت، یوزرنیم (USERNAME) و پسوردهای (PASSWORD ) خود در سایتهای مختلف را ذخیره نکنید و برای هر بار استفاده آنها را مجددا تایپ نمایید.
5. بعد از هربار استفاد از اینترنت، کوکیهای (COOKIE ) خود را پاک کنید.
6. هنگام خرید اینترنتی حتما از کیبرد مجازی (VIRTUAL KEYBOARD ) خود سایتها برای ورود کلمه عبور استفاده کنید.
7. برای خرید اینترنتی حتما از سایتهای معتبر استفاده نمایید.
8. وبکم (WEB CAM ) خود را فقط در موارد نیاز به سیستم متصل کنید و در بقیه موارد از سیستم جدا کنید.
9. هنگام استفاده از اسکنر (SCANNER )، سیستم شما به اینترنت متصل نباشد.
10. اطلاعات شخصی خود را ایمیل (EMAIL ) نکنید.
11. هنگام استفاده از شبکههای مجازی و سایتهای اینترنتی که نیاز به ثبت نام دارند، از هویت مجازی استفاده کنید و از درج اطلاعات شخصی خود، آدرس و تلفن جدا خودداری کنید.
12. تصاویر خود را در سایتها قرار ندهید.
13. از قفل اثر انگشتی (FINGER PRINT LOCK) نوتبوکها (NOTEBOOK ) و سایر وسایل جانبی استفاده نکنید.
لوازم جانبی
1. زمانی که دوربین، موبایل و سایر لوازم جانبی خود را برای تعمیر به تعمیرگاه تحویل میدهید، حافظه آن را خارج کرده و در اختیار تعمیرکار قرار ندهید.
2. از خرید و فروش حافظههای جانبی و فلشمموریهای (FLASH MEMORY ) کارکرده جدا خودداری فرمایید.
3. تصاویر شخصی خود را به هیچ عنوان بر روی موبایل قرار ندهید.
4. زمانی که موبایل خود را برای تعمیر میفرستید، یک بکآپ (BACKUP) از آن روی مموری (FLASH MEMORY) گرفته، مموری را خارج کنید و موبایل را ریست (RESTART) کلی کنید و به تنظیمات کارخانه برگردانید تا تمام اطلاعات از جمله شماره تلفنها از روی موبایل پاک شود. پیامکها را نیز پاک کنید و بعد از تعمیر دوباره با استفاده از بکآپی که گرفتهایدکل اطلاعات شما بازیابی میشود.
5. اطلاعات شخصی و تصاویر خود را بر روی هاردهای اکسترنال (EXTERNAL HARD DRIVE) و لوحهای فشرده (CD و DVD) نگهداری کنید و این وسائل را در حالتی که نیاز ندارید، از سیستم جدا کرده و در جای امن نگهداری کنید و هرگز هنگام استفاده به اینترنت متصل نباشید.
نظر
![]() |
10 نمونه که ولایت فقیه مانع دیکتاتوری در ایران شد
ولایت فقیه، حکومت دینی و جمهوری اسلامی از سوی منتقدان و مخالفان محکوم و متهم به دیکتاتوری و نادیده گرفتن رای مردم بوده است. این شبهات از اولین روزهایی که زمزمه حکومت اسلامی در انقلاب پاگرفت، آغاز شده است و هم اکنون نیز در گوشه و کنار شنیده می شود.
نوشته : منصور حداد
تفکیک و تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، بیان دیگری است از همین پرسش است. «آیا اسلامیت نظام، جایی برای جمهوریت باقی می گذارد؟ آیا تنفیذ حکم ریاست جمهوری، طفیلی شمردن رای مردم نیست؟ آیا نصب فقهای شورای نگهبان بر سر نظارت همه انتخابات های موجود در کشور، نظارت قیم مآبانه از سوی ولی فقیه نیست؟ اگر نظر مردم با ولی فقیه یکی نبود، چه خواهد شد؟ فقیهان شورای نگهبان رهبر را نصب می کنند یا کشف می کنند؟ و ...» از این دست سوالات دیگر می توان برشمرد که همگی ناظر به بحث بالا هستند.
از سوی متفکران قائل به ولایت فقیه پاسخ های متفاوت و جواب های ارزشمندی به این عناوین داده شده است. پاسخ هایی که در حوزه تئوریک و نظریه پردازی از قوت و استحکام بالایی برخوردار هستند. "اسلامیت نظام بدون جمهوریت، قابل تحقق نیست، هرچند وابسته بدان هم نیست" محوری ترین سخنی است که از سوی این دست اندیشمندان مطرح شده است.
آن چه در حوزه نظر و سخن مطرح است معمولاً در حوزه اجرا صورت دیگری به خود می گیرد و راهی نسبتا متمایز و یا متفاوت با تئوری می پیماید. بدون تردید، صاحبنظران و محققان حق دارند عملکرد اجرایی و عملیاتی هر اندیشهی اجتماعی را برای بررسی کارآمدی و قابلیت تحقق آن بررسی کنند و مدعیات نظریه ها را با صحنه اجرا مقایسه کنند.
انقلاب اسلامی در مسیر سی و اندی ساله عمر خویش توانسته به طور متوسط یک انتخابات برگزار کند. این سخن هر چند صحیح است ولی به صورت کلی نمی تواند ذهن پژوهشگران و اهل دقت را آرام نماید. در این انتخابات های متفاوت، جریان ها و افراد مختلف و متمایزی از صندوق های انتخابات بیرون آمده است. اما شاید بتوان برای بررسی جدی تر و عمیق تر عملکرد جمهوری اسلامی، عملکرد شخص ولی فقیه را مورد توجه قرار داد.
1.امام خمینی (ره) در اولین حرکت خود برای تاسیس جمهوری اسلامی، در تشکیل دولت موقت و نصب بازرگان را ناشی از دوچیز بر می شمرد: یکی حق شرعی و دیگری مقبولیت خود نزد مردم. «بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است» نام بردن اسم مردم و اشاره به جایگاه آنها در این سطح اهمیت، زمانی که هیچ سازوکاری برای نظارت بر امام و ممانعت در مسیر منویات ایشان جز رژیم پهلوی وجود ندارد گویای نقطه مهمی است که نباید آن را سهو کلام و یا بازی با کلمات برشمرد. چرا که ایشان نیازی به گفتن این کلمه نداشت، قطعا چنین چیزی در حمایت های گسترده و میلیونی ملت برهمه ثابت و مقدر بود. هر چند اصل انتخاب بازرگان به عنوان گزینه ریاست دولت موقت نیز خواسته شخص امام نیست و بلکه مطرح شده از سوی شورای انقلاب است.
عادت کردن به کتابخوانی با توصیههای امام خامنه ای
در طول این سالها رهبر معظم انقلاب همواره درمورد کتاب و کتابخوانی توصیههای فراوانی به همه مردم به ویژه جوانان داشتهاند و همگان را به استفاده از فرصت نمایشگاه کتاب فراخواندهاند؛ ایشان در این باره فرمودند: «این ایامى را که نمایشگاه کتاب در تهران برگزار مىشود، به نظر بنده باید «بهار کتاب» نامید. زیرا کتاب حقیقتاً مطرح مىشود و گروههاى زیادى از مردم- بهویژه جوانان- سراغ کتابفروشها مىروند.»
در این نوشتار نگاهی دوباره به توصیههای رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه «چگونه به کتابخوانی عادت کنیم» انداختهایم.
نیمساعتها!
کتابخوانى را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکى عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتى مىخواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتى ایام فراغتى هست، روز جمعهاى هست که تفریح مىکنند، حتماً بخشى از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستانها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیلاند حتماً کتاب بخوانند. کتابهایى را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادى که کار روزانه دارند مثلاً کارمند ادارى، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتى به خانه مىآیند، بخشى از زمان را گرچه نیمساعت براى کتاب خواندن بگذارند.
چقدر کتابها را در همین نیمساعتها مىشود خواند! بنده دورههاى بیست جلدى و بیست و چند جلدى کتاب را در همین فاصلههاى ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خواندهام. پشت این کتابها را هم یادداشت مىکنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همینطور در این فاصلههاى کوتاه ده دقیقهاى خواندهام. بسیارى از افراد را هم مىشناسم که این گونهاند.
مصاحبه پس از بازدید از سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب – ??/?/????
پیش از خواب!
در منزل خود من، همهى افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد. خود من هم همینطورم. نه اینکه وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىکنم، تا خوابم مىآید، کتاب را مىگذارم و مىخوابم. همهى افراد خانهى ما، وقتى مىخواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر مىکنم که همهى خانوادههاى ایرانى باید اینگونه باشند. توقع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچهها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند. حتى بچههاى کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند.
مصاحبه در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب – ??/??/????
فرصتهای اندک
من مىخواهم خواهشى از مردم بکنم و آن این است: کسانى که وقتهاى ضایع شوندهاى دارند؛ مثلاً به اتوبوس یا تاکسى سوار مىشوند، یا سوار وسیلهى نقلیهى خودشان هستند و دیگرى ماشین را مىراند، یا در جاهایى مثل مطب پزشک در حال انتظار به سر مىبرند و به هرحال اوقاتى را در حال انتظار به بىکارى مىگذرانند، در تمام این ساعات، کتاب بخوانند. کتاب در کیف یا جیب خود داشته باشند و در اتوبوس که نشستند، کتاب را باز کنند و بخوانند. وقتى هم به مقصد رسیدند، نشانى لاى کتاب بگذارند و باز در فرصت یا فرصتهاى بعدى آن را باز کنند و از همانجا بخوانند.
بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم! قضیه مربوط به قبل از انقلاب است که چند روزى براى انجام کارى از مشهد به تهران آمده بودم… وضعیت و فضاى اتوبوسهاى آن روزگار براى ما خیلى آزار دهنده بود و نمىتوانستیم تحمل کنیم. دلم مىخواست سرم پایین باشد و خواندن کتاب در چنین وضعیتى بهترین کار بود. ساعتى را که به این حالت مىگذراندم احساس نمىکردم ضایع مىشود. آن وقتها تقریباً یکساعت طول مىکشید تا آدم با اتوبوس از جایى به جاى دیگر مىرفت. بعضى وقتها این جابجایى کمتر یا بیشتر هم طول مىکشید. بههرحال چنین یکساعتهایى را احساس نمىکردم که ضایع مىشود؛ چون کتاب مىخواندم.
مصاحبه در پایان بازدید از نهمین نمایشگاه بینالمللى کتاب تهران – ??/??/????
منبع : سایت آوینی
شیخ کلینی
محمد بن یعقوب کلینی، ملقب به ثقة الاسلام کلینی. ابن اثیر در جامع الاصول می نویسد: از خواص شیعه این است که در سر هر صد سال هجری (یک قرن) مجددی برای مذهب ایشان است، و در راس قرن دوم امام رضا(ع) و اول قرن سوم محمد بن یعقوب کلینی و اول قرن چهارم سید مرتضی علم الهدی بوده است.
و چقدر جالب است که در راس قرن پانزدهم هجری - که همین قرن معاصر است - نور رهبر عظیم الشان ما امام خمینی، عالم را فرا گرفته است و بدون شک او را می توان بهترین و کاملترین مصداق تجدید کننده مذهب دانست.
شرح حال کلینی متاسفانه از اینکه دانشمندان بزرگوار و افتخار عالم تشیع مرحوم کلینی در قرن سوم هجری می زیسته اطلاع مختصری از زندگی پرخیر و برکت وی در دست است و تاکنون نقاط مبهم و نامعلوم فراوانی در شرح حال زندگیش موجود است که علیرغم تلاشها و تحقیقات زیادی که امروزه بعمل آمده، بی نتیجه مانده و پرده از آن سالیان درازی که این وارث انبیاء در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرده همچنان برداشته نشده است.
آنچه از تاریخ می توان استفاده کرد اینکه کلینی، نواب خاص امام زمان (ع) را درک کرده و بسیاری از احادیث و اخبار را از مصدر اصلی و دست اولش اخذ کرده است.
سال ولادت مرحوم کلینی معلوم نیست، ولی سال وفاتش را 328 یا 329 هجری ذکر کرده اند. مکان ولادت او قریه ای است بنام کلین که لقب آن بزرگوار مشتق از اسم همین قریه است. کلین قریه ای است در 38 کیلومتری جنوب غربی شهرری و از این قریه فقها و محدثین زیادی برخاسته اند که از آنجمله محمد بن یعقوب کلینی ثقة الاسلام و دائی او مرحوم علان است.
مرحوم کلینی مدتی در کلین به امامت و رهبری تشیع پرداخت و سپس به بغداد هجرت کرد و در آنجا نیز به تدریس علوم اهل بیت اشتغال داشت.
نجاشی می گوید: او در زمان خود، شیخ و پیشوای شیعه بود در ری و حدیث را از همه بیشتر ضبط کرده و بیشتر از همه مورد اعتماد است.
ابن طاووس حلی می گوید: توثیق و امانت کلینی مورد اتفاق همگان است.
ابن اثیر صاحب کتاب الکامل فی التاریخ می گوید: او به فرقه امامیه در قرن سوم هجری زندگی تازه ای بخشید و پیشوا و عالم بزرگ و فاضل و مشهور در آن مذهب است.
ابن حجر عسقلانی می گوید: کلینی از رؤسا فضلاء شیعه است در ایام مقتدر عباسی.
ملا محمد تقی مجلسی می گوید: حق این است که در میان علماء شیعه مانند کلینی نیامده است، و هر که در اخبار و ترتیب کتاب او دقت کند درمی یابد که او از جانب خداوند تباک و تعالی مؤید بوده است.
محقق حلی در مقدمه معتبر می گوید: نظر به اینکه فقهاء ما رضوان الله علیهم زیادند و تالیفات فراوان دارند و نقل اقوال همه آنها غیر مقدور است. من به سخن مشهورین به فضل و تحقیق و حسن انتخاب اکتفا کرده ام و از کتب این فضلاء به آنچه اجتهاد آنها هویدا است و مورد اعتماد خودشان بوده است اکتفا کرده ام از جمله کسانی که نقل می کنم از قدمای زمان ائمه، حسن بن محبوب احمد بن ابی نصر بزنطی، حسین بن سعید اهوازی، فضل بن شاذان نیشابوری و یونس بن عبدالرحمن. و از متاخرین محمد بن بابویه قمی (شیخ طوسی) و محمد بن یعقوب کلینی. (1) کتاب کافی آنچه کلینی را به ما و امت اسلام در طول قرون و اعصار معرفی کرده، کتاب کافی است. و اینک که از شرح حال این بزرگ مرد تاریخ اطلاع زیادی در دست نیست، کتاب کافی، کافی است که عظمت و بزرگورای او را به ما بشناساند.
شیخ کلینی اولین کسی است که اخبار را مبوب (تقسیم بندی) کرده و الکافی وی اولین کتاب از کتب اربعه شیعه است و این کتاب که همچنان مؤلفش بسیار عظیم و افتخار آفرین است دارای 15176 حدیث می باشد.
تالیف این کتاب 20 سال طول کشید و هنگامی که کلینی در بغداد بوده است کتاب خاتمه یافته، ولی معلوم نیست شروع کتاب کی و در کجا بوده است.
شیخ مفید درباره کتاب کافی چنین می گوید: کافی در ردیف جلیل ترین کتب شیعه و سودمندترین آنها است.
محمد بن مکی عاملی - شهید اول - می گوید: کتاب کافی در علم حدیث است و شیعه مانندش را ننوشته است.
شیخ زین الدین - شهید ثانی - می گوید: بجان خودم هیچ نویسنده ای مانند کافی را برشته تالیف در نیاورده است. و قدر و منزلت کلینی و جلالت او از این کتاب نمایان است.
محقق کرکی می گوید: این کتاب از احادیث شرعی و اسرار دینی مقداری جمع آوری نموده که در کتاب دیگری یافت نمی شود.
ملا محسن فیض کاشانی می گوید: کافی شریفترین و کاملترین و جامعترین کتاب است زیرا که در میان آنها شامل اصول و خالی از عیب و فضول است.
مولی محمد امین استرآبادی در کتاب فوائد المدینه می گوید: ما از اساتید و علمای خود شنیده ایم که در اسلام کتابی تالیف نشده که برابر یا نزدیک کتاب کافی است. (2) امتیازات کافی 1- از اینکه شیخ کلینی در زمان نواب اربعه یا نمایندگان و نائبان خاص امام زمان(ع) می زیسته است. لذا قطعا از آنها استفاده شایانی در مورد احادیث کرده است. و از اینرو بیشتر می توان به کتاب وی اعتماد کرد. و البته این بدان معنی نیست که تمام احادیث را بدون تحقیق بپذیریم. بلکه باید اهل فن آنها را مورد بررسی قرار دهند و اسناد و رواة حدیث را با دقت مطالعه کرده صحیح را از ضعیف تشخیص داده سپس در دسترس عموم قرار دهند و این تحقیق می بایست در مورد تمام کتب و مراجع حدیث انجام پذیرد و البته قبل از همه آنها کتب اربعه شیعه که مآخذ و منابع اصلی حدیث بشمار می روند. باید زیر نظر متخصصین و دانشمندانی که در علم حدیث و رجال تخصص وافر دارند، مراجعه و تنقیح شوند.
2- یکی از بزرگان محققین گفته است: روش کلینی در ترتیب احادیث هر باب این است که حدیث درست تر و صحیح تر را در اول باب قرار داده و سپس به احادیث مجمل و مبهم می پردازد از این جهت احادیث آخر هر باب غالبا خالی از ابهام نیست.
3- یکی از امتیازات کافی این است که کلینی سلسله سند را تا به امام، در هر حدیث نقل می کند، و آنجا که صدر سند را حذف کرده است، جایی است که از کتاب دیگر نقل کرده و سلسله سند را به آن کتاب حواله می دهد.
تالیفات کلینی آنچه در کتب تراجم نقل شده پنج کتاب دیگر از شیخ کلینی نقل کرده اند:
1- کتاب تفسیر الرؤیا 2- کتاب الرجال 3- کتاب الرد علی القرامطة 4- کتاب الرسائل (رسائل ائمه علیهم السلام) 5- کتاب ما قیل فی الائمه من الشعر وفات کلینی کلینی در سال 328 یا 329 هجری در بغداد وفات کرد و در مقبره خود در باب الکوفه بغداد بخاک سپرده شد. مقبره او در سمت شرقی دجله نزد باب جسر عتیق واقع شده است و قرنها است که شیعیان به زیارت آن بزرگوار می روند. و برادران اهل تسنن هم بر احترام آن مقبره و تعظیم کلینی اتفاق دارند.
علامه مجلسی می گوید: مقبره کلینی در مولوی خانه بغداد است به شیخ المشایخ معروف است و عامه و خاصه آنرا زیارت می کنند. من از جماعتی از شیعیان شنیدم که آن مقبره محمد بن یعقوب کلینی است و خودم او را در همانجا زیارت کردم.
پی نوشت ها:
1) خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری ص 480
2) مقدمه اصول کافی، سید جواد مصطفوی.
منبع : پایگاه حوزه
خبرنگار مستعفی صدای آمریکا، با تاکید بر اینکه "در صدای آمریکا به هیچ وجه حرف حق نباید بزنی"، علت استعفای خود را عدم وجود دموکراسی و آزادی بیان در این شبکه عنوان کرد.
جام نیوز، سیاوش آذری، خبرنگار مستعفی صدای آمریکا در مصاحبه ای با رادیو کوچه، پیرامون این رسانه آمریکایی گفت: «صدای آمریکا مانند کارخانه آدمخوردکنی است که افراد باتجربه را به آنجا بیاورند و بر سر او بزنند. اینجا دهنها باید دوخته، چشمها کور و گوشها کَر باشد. اینجا صدای آمریکا نیست و نمیدانم چه نامی میتوان روی آن گذاشت.
اگر تریبون بینالمللی است باید همه بتوانیم حرف بزنیم. چرا دموکراسی را در صدای آمریکا نباید داشت تا بتوان حداقل درد دل کرد؟ سی نفر با مراجعه به رئیس کل، "دن استین"، از شرایط موجود شکایت کردند اما به جای اینکه به این شکایت رسیدگی کنند، هر سی نفر را تار و مار و یا ممنوعالتصویر کردند.»
این خبرنگار دوران شاهنشاهی افزود: «زمانی که ایرکنترلها در برجهای راهنمای هواپیماها کار میکردند، یازده هزار نفر اعتصاب کردند و آقای ریگان دستور داد همه را از ارتش بیرون بریزند.
صدای آمریکا چگونه است؟ اینجا نباید تظلم کرد و تظلم معنا و مفهوم ندارد و مخصوصاً در صدای آمریکا به هیچوجه حرف حق نباید بزنی. شکسپیر میگوید: «هر انسانی یک حیوان سیاسی است» بنده هم دارای عقیده و مشرب سیاسی هستم اما وقتی در اینجا مشغول به کار شدم عقیده سیاسی خود را بیرون گذاشتم و وارد شدم تا فقط اطلاعرسانی کنم. آیا اطلاعرسانی این است؟»
آذری که بار اول به بهانه کمبود بودجه از کار اخراج شده بود ولی با تغییر مدیریت این رسانه مجدداً بهکار برگشته بود، ادامه داد: «صدای آمریکا بگوید بودجه کم است و افرادی که پختهتر هستند را نگه دارند و کار حرفهای کنند نه اینکه اگر کسی با این سیاست آنها مخالفت دارد با نظرات شخصی او را بیرون کنند. باید صریحاً بگویم همه کسانی که در مقابل دوربین هستند با سردبیر خبر همسو هستند. غیر از رفقا و گزینههای خود به هیچکس دیگر میدان نمیدهد و این جو صدای آمریکا است.»
شبکه صدای آمریکا که تحت نظارت مستقیم وزارت خارجه آمریکا مدیریت می شود، به بهانه تلاش برای برقرار دموکراسی و آزادی بیان در ایران، سال هاست علیه جمهوری اسلامی اقدام به تهیه و پخش برنامه های گوناگون می کند.